Pierwsza aplikacja, czyli "Witaj świecie". Osobiście nie znam lepszej metody nauki języka programowania niż wykorzystanie go w praktyce. Nie naturalnie byłoby zacząć od innej aplikacji jak HelloWorld. Aplikacja została uproszczona do minimum, a kod wyjaśniony linijka po linijce.
using System;
namespace HelloWorld
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Console.WriteLine("Hello world C#");
Console.ReadLine();
}
}
}
Pierwsza linia zawiera deklarację przestrzeni nazw. Wszystkie klasy środowiska .NET są grupowane za pomocą przestrzeni nazw. Słowo kluczowe using
poprzedza nazwę biblioteki, których klasy chcemy wykorzystać. Działa to podobnie jak instrukcja #include
w języku C lub import
w językach Java oraz Python. Klasa Console
należy do przestrzeni nazw System
. Jeśli programista nie zadeklaruje jej, będzie musiał używać pełnej kwalifikowanej nazwy, czyli System.Console
.
Kolejnym słowem kluczowym jest namespace
, które przypisuje klasę Program
do przestrzeni nazwy HelloWorld
. Pełna kwalifikowana nazwa dla powyższej klasy to HelloWorld.Program
.
Słowo kluczowe class
definiuje klasę. W języku C#, kod składający się na program jest umieszczony w klasach. Wewnątrz klasy definiuje się metody, a w naszej aplikacji jest to tylko jedna niezbędna metoda o nazwie Main
. Metoda jest specyficzna, ponieważ jest punktem wejściowym aplikacji, dlatego poprzedza ją słowo kluczowe static
, które w połączeniu z metodą umożliwia dostęp do niej bez tworzenia instancji klasy. Przed samą nazwą metody określony jest typ zwracany przez metodę lub obiekt. W naszym przykładzie metoda nie zwraca żadnej wartości, dlatego używamy słowa kluczowego void
. Po nazwie metody w nawiasach okrągłych umieszcza się parametry, które muszą zostać przekazane podczas wywołania. Metoda Main
przyjmuje jako parametr tablicę łańcuchów znaków string[] args
.
Ostatnimi elementami do opisania są metody: WriteLine
i ReadLine
klasy Console
. Pierwsza metoda wypisuje na ekranie ciąg znaków, który jest przekazywany jako parametr. Druga metoda oczekuje na wprowadzenie ciągu znaków przez użytkownika. Jeśli nie użyjemy metody ReadLine
, aplikacja wyświetli komunikat i zamknie okno. W języku C# każda instrukcja musi być zakończona średnikiem ;
, który informuje kompilator o zakończeniu instrukcji. Klamry określają zakres: przestrzeni nazw, klasy, metody lub bloku kodu.
public int Sum(int a, int b)
{
return a + b;
}
W powyższym przykładzie metoda Sum jest poprzedzona słowem kluczowym public
, które jest modyfikatorem określającym poziom dostępności do metody. Słowo kluczowe int
określa typ wartości zwracanej przez metodę. Jeśli metoda ma zwracać wartość, używamy słowa kluczowego return
, które zwraca wynik.
Zdaję sobie sprawę, że ten krótki wprowadzenie do języka C# nie opisuje w pełni wszystkich poruszonych zagadnień. Mam nadzieję, że w najbliższym czasie pojawią się kolejne wpisy uzupełniające omawiane tematy.
Troska Robert